Eftertankar

Vilka är dina nyckelord?

Det är sommar och jag har tid att fundera över vad ett hållbart liv är. Jag söker efter ledtrådar för en bra livsresa. Men det är inte alltid lätt att ta till sig ett budskap, allra helst om vi tycks känna igen det. Då är det lätt att slå dövörat till och tänka - jag har hört orden förr!

Den här veckan utmanas vi till motsatsen. Stanna upp och håll fast vid orden säger en av söndagens texter. Den uppmaningen gör mig nyfiken. Jag vill finna nyckelorden i livet.

Det finns ord som är viktigare än andra menade Jesus när han en gång fick frågan vilket det största budet är. Jesus sade: Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Fortfarande är dessa ord vägledande. Går du runt i Israel ser du dem skrivna på alla dörrposter och stadsportar – som en påminnelse att det finns en Gud att älska. Undrar om ett nyckelord att hålla fast vid skulle kunna vara älska. Hur märks det att du älskar Herren din Gud, din nästa och dig själv?

Vad händer om ett annat nyckelord är tillsammans? Ökar inte vår insikt om vad som verkligen är hållbart att bygga livet på när vi tillsammans övar upp vår skärpa för vem Gud är?

Jag anar att det måste finnas åtminstone ett nyckelord till – ensamhet. Behövs inte både ensamhet och gemenskap för att mogna? Avskildhet för att lyssna efter vad Gud vill säga. Gemenskap för att växa men också reflektera med andra över det jag tycker mig hört från Gud.

Sommaren är en bra period att stanna upp – just för att fundera över vilka nyckelorden är. Vad är det egentligen jag tror på?!

Paulus, en av dem som gått före oss på vägen, hälsar att vi ska stå fasta och vara stadigt rotade i Kristus, så att vi tillsammans med alla de heliga förmår fatta bredden och längden och höjden och djupet och lära känna Kristi kärlek…

Därför kanske uppmaningen att hålla fast vid orden egentligen innebär att orden behöver ta form i våra liv. Det är då vi upptäcker och anar vidden av kristen tro – det finns en kärlek som bär genom allt!

Upptäckten av Kristi kärlek - skulle det kunna vara en del av söndagens tema - andlig klarsyn?  I så fall är frågan på vilket sätt dina nyckelord gör skillnad i de sammanhang du finns?!


Elisabeth Lindgren


trivs när jag får upptäcka vär(l)den i livet
 - arbetar just nu som utbildningskonsulent i Missionskyrkan







   Håll fast vid mina ord och bevara mina bud inom dig.

Håll mina bud så får du leva, bevara min lära som din ögonsten.
Bind dem om dina fingrar, skriv dem på ditt hjärtas tavla.

Ordspråksboken 7:1-3

Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan