Eftertankar
Vem är vårt hopp mitt i stormen?

Får någon av er lida skall han be; är någon glad skall han sjunga glädjepsalmer.
Jak 5:13

En av episteltexterna för den fjärde söndagen efter Trettondedagen inleds med dessa ord.

TV-serien Stormen startade denna vecka. Svenska produktioner känns angelägna att hinna titta på, om man nu är intresserad av drama. Stormen som överträffar det mesta i oväders-väg drabbar i slutet av första avsnittet. Mer kommer nästa vecka anar vi.
Jag funderar över hur representativa dessa karaktärer är för oss ”vanligt” folk. Ingen verkar ha förtröstan eller lugn att hämta i kaos. Nära nog allihop svär och förbannar så mycket de orkar! Hjälper verkligen djävulen den utsatte i nöden? Jag bara undrar!

Lärjungarna drabbas av storm mitt på Gennesarets sjö. Jesus ligger och sover med huvudet på dynan. Han stillar stormen och männen i båten blev om möjligt ännu mer ängsliga. ”Vem är han? Till och med vinden och sjön lyder honom.”

I världens mest sekulära land kanske det är ont om folk som vänder sig till Gud i nöden! Som ber till Gud i sin ångest efter lugn, kraft och mod att verka för sin räddning och hitta utvägar ut ur nödsituationen.

När USA ska installera sin nye president så finns en kristen representant där för att be till Gud för den nya administrationen. I en stat där religionen är skild från staten precis som i vårt land. När vår riksdag öppnar så inleds dagen med en kristen gudstjänst. Skillnaden är alltså inte stor.

Ändå finns ofta inte Gud med i vår nöd! Det faktum att Kristus – Guds son – lider med oss är okänd kunskap för många som undrar varför Gud inte bryr sig om världens nöd.

En ”ateismens söndag” förutspådde en av ”Spanarna” i radions P1 på tal om ökad mångfald bland livsåskådningar. Men då har man glömt att just söndagen är en dag helgad åt Kristi uppståndelse. Därför firar vi den som vilodag! Kanske Tors dag eller Odens dag skulle passa bättre för ateisterna?

Hur som helst: någon fan eller satan har knappast ingett någon människa sinnesfrid inför den stora nöden eller när döden flåsar en i nacken!

I en annan av söndagens episteltexter står det:
     
Till honom står vårt hopp, han skall rädda oss. Och ni skall hjälpa till med er bön för oss, så att det blir många som tackar Gud för den nåd vi får genom mångas medverkan.
2 Kor 1: 10b-11

Om bönen har någon kraft, så får vi använda oss av den. Men tror vi fortfarande på den? Människor åker långt för att finna friden genom yoga-kurser i Indien, när de kan gå till närmaste kyrka runt hörnet för att hitta till bönen. Den är inte tomma ord utan en kraftkälla! Och en väg till förändring. Därför ber vi i kristen tradition. Därför är bönen faktiskt huvudsaken i varje gudstjänst.

Gud,

Du som ser att vi är omgivna av nöd och faror, ge oss kraft både till kropp, själ och ande, så att vi med din hjälp kan stå fasta i alla prövningar och övervinna det onda. 
Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre.

Amen

Christina Molin


pastor i Svenska Missionskyrkan, Enebyberg


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan