Eftertankar
Vad kan man lita på egentligen?

Det kan man verkligen fråga sig efter de senaste veckornas djupa bankkris som snabbt spred sig över  stora delar av världen. Uppenbart utlöst på grund av bristande förtroende och bristande tilltro till systemen. Man ställer sig frågan, hur ska det egentligen gå? Vem har makt att göra något? Nationers ledare möts och för tillfället tycks läget ha stabiliserats något, men hur länge? Lågkonjunktur hotar osv.

För några veckor satt jag vid min svärfars dödsbädd. Ett långt, dramatiskt men också mycket rikt liv tog sitt slut. Det gick inte undgå att fundera över vad det egentligen är som håller i slutändan. När livet ställs på sin spets, när svårigheter kommer, sjukdom kanske och till sist döden då prövas verkligen tilliten.

Texterna för 22 söndagen i trefaldighet handlar om frälsningen. Det helt avgörande för kristen tro och det man som kristen kan sätta sin tillit till utan att till fullo förstå vad som egentligen händer och hur.

Gud, den ovetbare, den outsäglige, den odödlige, den omätlige och oändlige. Den som säger sig vara A och O, början och slutet. Gud, större än alla bilder ,finns där, i medgång och motgång, i börsuppgång och börsnedgång.

”Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv."   Joh 3:16

Solveig Ininbergs


skolledare Utbildningscentrum Lidingö






Bara en vindfläkt är människorna, de dödliga endast ett bländverk. Läggs de i vågskålen höjer den sig, ja de är lättare än luft. Lita inte till våld, lita inte till rövat gods. Om än er rikedom växer, förtrösta inte på den. Ett har Gud talat, två ting har jag hört, att Gud har makten, du, Herre är trofast!

Psalt 62:10-13


Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan