Eftertankar
Hur skall det gå för barnen?

Elisabet var trött, att vara i åttonde månaden satte sina spår. Inte var hon ung längre, det gjorde inte saken lättare. Att det skulle vara så drygt att vänta, det hade hon inte trott. Visst, i grund och botten var hon glad, att få ett barn i hennes ålder var en oväntad gåva. Och det var inte vilket barn som helst, det hade Herren lovat, ”han skall få många i Israel att vända tillbaka till Herren, deras Gud”. Men ändå, alla dessa dagar och nätter…

Hon log för sig själv när hon tänkte tillbaks på mötet med Maria, sin unga släkting, för ett par månader sedan. Så glad hon hade blivit när Maria knackade på, det hade liksom känts i kroppen. Ja, det hade det ju gjort också, barnet i henne hade sparkat lite extra när Maria hälsat. Hade barnet anat vem som kom? Hon trodde nog det. Själv hade hon sett i Marias ansikte vad som väntade och som i en plötslig klarsyn hade hon ropat ut sin välsignelse. Hon rodnade när hon tänkte på det, hon som annars var så försynt. Vad hade grannarna tänkt egentligen? Men, hon hade svämmat över av glädje, det hade inte gått att hejda.

Kunde det vara så att Gud äntligen skulle svara på sitt folks böner om befrielse? Hon hade varit så säker då, ”det som Herren har låtit säga henne skall gå i uppfyllelse”. Men när hon satt så här, vaken mitt i natten för värkens skull, funderade hon. Inte på att Maria skulle få ett barn, det var den växande magen ett tydligt tecken på. Men på vad Gud hade tänkt sig och på vilket sätt hennes eget barn och Marias barn skulle förverkliga Guds planer.

Vad var det ängeln hade sagt om hennes barn? ”..så att Herren får ett folk som är berett.” Berett på vadå? Ett eget land, befriat från romarna? Det var mångas dröm, det hade hon pratat med de andra kvinnorna om. En del män i hennes egen by, visste hon, var beredda att ta till vapen för att få frihet. Själv trodde hon inte på vapen och krig, hon hade sett hur det gick för den som tog till våld. Hon tänkte inte lära sitt barn att ta till våld! Men vad ville Gud att folket skulle vara beredda på? Hon släppte tanken, det var för svårt att förstå.

Men om nu hennes eget barn och Marias barn hade en särskild plats i denna Guds tanke, då vill hon göra vad hon själv kunde för att hjälpa Gud. Hon skulle bli en god mor, hon skulle älska sitt barn över allt annat. Men inte bara sitt, Marias också! Och Simon i grannhuset, det busfröet. Och Anna, den lilla tysta stumpan. Hon tänkte på byns alla barn. Kanske var det detta Gud ville, att barnen skulle bli älskade. En bättre gåva kunde inte Gud få. En bättre gåva kunde inget barn få. Vad som än hände skulle hon finnas där för barnen, bestämde hon, sen fick Gud göra resten. 

Hon höll om sin stora mage och bad, ”Gud ta hand om våra barn. Hjälp dem att gå din väg. Hjälp oss att älska dem mer än allt annat”. Nu kändes det bättre, kanske skulle hon somna om hon kröp tillbaks i säng. Bara hon inte väckte Sakarias.

P-O Sveder Renklint


Huskvarnabo, pastor och utbildningskonsulent i Missionskyrkan







Några dagar efteråt gav sig Maria i väg och skyndade till en stad i Juda bergsbygd;
 
hon gick till Sakarias hus och sökte upp Elisabet.
     
När Elisabet hörde Marias hälsning sparkade barnet till i henne, och hon fylldes av helig ande.
     
Hon ropade med hög röst: "Välsignad är du mer än andra kvinnor, och välsignat det barn du bär inom dig.
     
Hur kan det hända mig att min herres mor kommer till mig?
 
När mina öron hörde din hälsning sparkade barnet till i mig av fröjd.
 
Salig hon som trodde, ty det som Herren har låtit säga henne skall gå i uppfyllelse.


Luk 1:39-45


Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan