Eftertankar

Översteprästerna hyllade Guds lag med ord. Om man lyssnade på dem trodde man att de handlade rätt. Men det var bara ord, de handlade inte efter Guds vilja. Tullindrivare och horor förkastade öppet lagen, ingen som lyssnade på dem skulle tro att de gjorde det rätta, men sen ångrade de sig. Jesus sa att de skulle gå in i himmelriket innan de andliga ledarna, översteprästerna.

Sonen i texten som sa nej men som sedan gjorde faderns vilja, han handlade rätt. Översteprästerna ger Jesus det rätta svaret men Jesus vet att det är tomma ord och att de inte lever efter det.

Vad vinner vi med fina ord? Ingenting, vi lurar bara oss själva. Jesus ser till våra hjärtan och det vi faktiskt i handlingar gör. Jag fick mig en riktig tankeställare när jag läste den här texten. Vem är vem i dagens Sverige? Vilken av sönerna är jag?

Jag hoppas att jag är den sonen som handlar efter Guds vilja, men om jag är sann mot mig själv så är det nog ofta så att det är mer fina ord än fina handlingar, om jag handlar överhuvudtaget. Det är så lätt att bara säga de rätta orden. Jag har lärt mig vad jag ska tycka och vad jag borde göra. Det är ganska lätt att sätta ord på, men så svårt att göra något konkret. Är jag egentligen mer lik den sonen som säger till sin herre att han ska göra hans vilja, men sen inte gör det?

Jag tackar Gud för nåden. Nåden att jag trots mina tillkortakommanden är älskad av Gud och får nya chanser när jag har misslyckats. Min bön denna vecka är att jag ska lyckas handla efter Guds vilja och inte bara med ord visa på min tro, utan att det också märks i mina gärningar mot min nästa

Amen.

Elin Hermansson


Bor i Stockholm men har rötterna i Skåre, ledamot i SMU-styrelsen, pastorskandidat i Missionskyrkan

 

  
Liknelsen om de båda sönerna
”Vad säger ni om det här: En man hade två söner. Han vände sig till den ene och sade: ’Min son, gå ut och arbeta i vingården idag.’ Han svarade: ’Nej, det vill jag inte’, men sedan ångrade han sig och gick. Mannen vände sig till den andre och sade samma sak. Han svarade: ’Jag skall gå, herre’, men han gick inte. Vilken av de båda gjorde som fadern ville?” De svarade: ”Den förste.” Då sade Jesus till dem: ”Sannerligen, tullindrivare och horor skall komma före er till Guds rike. Johannes kom, och hororna trodde på honom, och ni såg det, men inte heller då ångrade ni er och trodde på honom. 

Matt 21:28-32
  


Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext

Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan