Eftertankar

Julfirandet går mot sin avslutning. Vi har lyssnat och begrundat både det härliga budskapet om Guds sons födelse in i världen liksom de bistra efterverkningarna av juldagens händelser i svårigheter och förföljelser på Annandagen. Trettondagens texter inbjuder till tankar i det globala perspektivet. Det gäller alla! Men inte utan smärta och definitivt inget framgångsrecept!

Herodes mörka skugga lägger sordin på firandet. Stjärntydarna fick vara försiktiga med hur de hanterade sin kunskap om barnet i Betlehem.

Budskapet om fred är inte entydigt. I Annandagens evangelietext citerar vi Jesus som påstår att han inte kom med fred. Svårsmält kan vi tycka. Splittring påstod han skulle komma. Så har också skett.

När raderna till församlingen i Efesos nedtecknades fanns en tydlig kunskap om att evangeliet faktiskt gäller alla!  Utan undantag. Det är också vår förvissning! Kristus är sänd för hela världens räddning. Vi tror inget annat.
Därför avslutar vi för denna omgång vår insamling till mission i andra länder. De systerkyrkor vi lever i gemenskap med gör fantastiska insatser i sina sammanhang bland människor som lever under helt andra förhållanden än vi.

När vi fick besöka Indien tillsammans med Svenska Missionskyrkans Medarbetarkör 2004 upptäckte jag alla de goda viljor som tillsammans gjorde storverk. Vi lever med trygghetssystem och nätverk i vårt samhälle som de flesta på jorden inte ens kan förstå.
Visst finns det blottor och mycket kan förändras till det bättre. Men vi är privilegierade! Utan tvekan.

Framgångsteologi var ett begrepp vi hörde talas om på 80-talet. Ett bisarrt uttryck för en snedvriden uppfattning om vad kristen tro handlar om. Det utslätade evangeliet uppskattas av många: kärleksbudskap i alla dess varianter, inget moraliserande, inga konsekvenser. Så framställs ofta kristen tro i media för att inte väcka anstöt.
Men de vise männen fick uppleva att barnet i Betlehem inte var ofarligt! Stefanos i Annandagens texter fick plikta med sitt liv för sin kristna bekännelse. Julen må börja i idyllen i stallet men avslutas i allvar.

Budskapet gäller hela världen och stjärntydarna långt bortifrån får vara symboler för alla folk. Men oförargligt eller harmlöst är inte evangeliet: möjligen för oss men inte för somliga bekännare på vår jord!

Vi ber:
Gud, lär oss att hålla fast vid att Kristus gick före oss i allt det som är mänsklighetens villkor.
Hjälp oss att hålla fast vid hoppet, kärleken och tron.

Amen


Christina Molin


pastor i Svenska Missionskyrkan, Enebyberg





Kristus Jesus har kommit med budskap om fred för er som var långt borta och fred för dem som var nära. Ty genom honom kan både vi och ni nalkas Fadern, i en enda Ande. Alltså är ni inte längre gäster och främlingar utan äger samma medborgarskap som de heliga och har ert hem hos Gud.

Ef. 2:17-19

Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan