Eftertankar
Äpplen och Änglar


Herren har rest sin tron i himlen, allt är underlagt hans välde. Lova Herren, ni hans änglar, starka hjältar, som gör vad han befallt! Lova Herren, hela hans härskara, ni som tjänar honom och gör hans vilja! Lova Herren, alla hans verk, överallt i hans välde! Lova Herren, min själ!

Ps103:19-22

Det är höst. I min grannes trädgård står det två äppelträd som är överdrivet äppelfyllda. Hade jag målat av trädet som det ser ut så hade betraktaren trott att jag pluttat dit på tok för många knallröda små äpplen, det ser liksom inte verkligt ut, men det är det. 

På mitt bord står en termos med kryddigt ingefärste. Kofta, tofflor och halsduk har jag på mig och snytpapper i högsta hugg. Mitt i äppleprakten och förkylningen läser jag helgens bibeltexter som handlar om änglar. Änglar, ja… Det var länge sedan jag tänkte på änglar, men trots att jag sällan reflekterar över dem dyker det upp många associationer. Jag tror att jag skrev ”du är en ängel” på hej-då-lappen till min vän Mirjam som bäddat åt mig hemma hos sig härom natten. Senast för ett par timmar sedan höll jag ett födelsedagskort med en bokmärkesängel i min hand (en såndär stackare som bara har huvud och vingar). Tankarna glider också in på sagornas feer och så på bibelns mystiska änglar förstås.

Jag minns Gabriel, han som ger den unga flickan Maria chockbeskedet att hon ska föda Guds son, hon som aldrig varit med en man. Jag tänker på herdarna som vaktar sin hjord på juldagsnatten, när en himmelsk här av änglar prisar Gud och berättar den glada nyheten om Jesu födelse. Tänk om man hade fått vara där! Andra bibliska änglar som dyker upp är ängeln som rullar stenen från Jesu grav och Apostlagärningarnas fängelseäventyr när de blir utsläppta en ängel.

Änglar finns det gott om i bibeln, men vilken plats kan änglarna ha i mitt liv? Jag tror inte att ”du är en ängel” eller bokmärkesängeln har den rätta statusen. Ängel betyder sändebud eller budbärare, och det är oftast så änglarna uppenbarar sig i bibeln, med bud från Gud. Om man ser det som eftersträvansvärt att följa Guds röst är alltså steg ett vid ett änglamöte att lyssna på detta herrens sändebud. I Hebreebrevet 13:2 står det ”Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det.” Eftersom jag både är nyfiken på änglar och vill följa min herre Jesus så är detta ett perfekt bibelord, vi uppmanas än en gång till gästfrihet med bonusen att eventuellt få vara värdar för änglar, vilken grej!  

Kanske skulle man trotsa förkylningen, knacka på hos grannen och fråga om man får plocka några av de vackra röda äpplena till en paj för ett oväntat änglabesök. Eller skulle man rent av bjuda in grannen, man vet ju aldrig…


Liv Södahl


Rättviselängtare som vill vara en Jesu efterföljare. Provar på ö-livet i Göteborgs södra skärgård.





Jakob lämnade Beer Sheva och tog vägen mot Harran. Han kom fram till en plats där han stannade för natten, eftersom solen hade gått ner. Han tog en av stenarna på platsen för att ha den vid huvudgärden. Sedan lade han sig att sova där.

I drömmen såg han en trappa som ledde från jorden ända upp till himlen, och Guds änglar gick upp och ner för den.

Och Herren stod framför honom och sade: "Jag är Herren, din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. Marken som du ligger på skall jag ge åt dig och dina ättlingar. De skall bli som stoftkornen på jorden, och du skall utbreda dig åt väster och öster, åt norr och söder, och alla folk på jorden skall önska sig den välsignelse som du och dina ättlingar har fått. Och jag skall vara med dig och skydda dig vart du än går; jag skall föra dig tillbaka till detta land. Jag kommer inte att överge dig, jag skall fullgöra det som jag har lovat dig."

Jakob vaknade upp ur sömnen. "Sannerligen", sade han, "Herren är på denna plats, och jag visste det inte!" Och han greps av bävan och sade: "Detta är en plats som väcker bävan, det måste vara Guds boning, här är himlens port."

1 Mos 28:10-17

 


Under rubriken Eftertankar finns personliga kommentarer och reflektioner till söndagens bibeltext

Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan