Eftertankar
Alla hjärtans dag!

Fastlagssöndagens Kärlekens väg och Alla hjärtans dag infaller i år på samma dag! Så passande! Varför inte börja med S:t Valentin! Han sägs ha varit en kristen martyr i 200-talet i Rom. Han ska ha blivit dödad, därför att han trotsade kejsaren i ett förbud att viga unga par. Se där kopplingen till nutida kärlekspar! Valentin ville människors väl och hyllade i så fall kärlekens väg mellan människor. Gott så! Vi köper gärna den fina tolkningen till Alla hjärtans dag.

Evangelieboken ger Fastlagssöndagen temat KÄRLEKENS VÄG. Det är verkligen en god rubrik för den kristna livshållningen. Texterna denna söndag är inte lättillgängliga men i det första brevet Paulus skriver till Timotheos finns en sammanfattning av hela ”konceptet”!

Gud vår frälsare vill att alla människor skall räddas och komma till insikt om sanningen. Gud är en, och en är förmedlaren mellan Gud och människor, människan Kristus Jesus, som gav sig själv till lösen för alla.  1 Tim. 2:4-6

Fastlagstiden handlar om förberedelse inför det svåraste. Det handlar om prövningar och kamp, om försoning och korslidande. Hur kan vi i våra kyrkor förmedla något av kampen som folk känner igen i sina egna liv?

Varför ingriper inte Gud i världens lidande?
Frågan är urgammal och alltid lika aktuell. I Fastetiden och inför Påsken svarar evangeliet att det är precis vad som sker! Kyrkan i världen har ett kors som främsta symbol. Ett avrättningsredskap där Gud själv blir ett med oss. Kristus lider med varje liten människa som lider. Gud bryr sig. Även när människor vänder ryggen till eller visar bara förakt och nonchalans.

Vid stora katastrofer som den aktuella på Haiti är det värsta att människor som ska hjälpa och lindra antingen inte förmår eller till och med utnyttjar situationen. Människorna på Haiti känner Gud. Det hörs i många av de intervjuer som vi sett på TV. Intervjuaren däremot är en sekulariserad svensk, som inte begriper hur en Guds-tro kan vara till hjälp i en svår situation.

När jag för många år sedan arbetade i USA som sjukhuspastor mötte jag en svart kvinna som angav att hon var en ”haitian jew”. Jag visste för det första inte att folk på Haiti var svarta. Närheten till Cuba gjorde att jag trodde alla i Karibien var vita som Castro! Judisk tro fanns inte heller i min föreställning om de trakterna. Nu vet vi bättre. Många är kristna på Haiti. Somliga är judar. En tro på Guds omsorg finns med andra ord hos många. Det skonar inte folk från katastrofer. Men det ger en möjlighet att fortfarande våga leva vidare!

Livet handlar många gånger om att våga leva det!
Kärlekens väg är den enda. Finns det någon annan att välja?

Vi ber:
Gud,
Öppna våra ögon så att vi kan se, att du finns i våra liv och följer oss på vägen både i glädje och bedrövelser.

Amen


Christina Molin


pastor i Svenska Missionskyrkan, kyrkan i Enebyberg


Eftertankar



 

Förbönskalendern 
Svenska Missionskyrkans förbönskalender innehåller två förbönsämnen för
varje söndag.

Klicka här för
att ladda hem kalendern »



Själavård på nätet



En skyddad plats där du i lugn och ro kan dela dina personliga livsfrågor med en erfaren pastor.

Läs mer »


Bönerummet

I bönerummet kan du läsa särskilda förbönsämnen »

För att lägga in egna förbönsämnen måste du vara inloggad i Skutan »


Svenska Missionskyrkan